zondag 22 januari 2017

technI(e)K - deel 2

De rest van de eerste projectweek werd hier voor de gemakkelijkheid in één blogpostje gegoten... Hou je dus maar klaar voor een laaaange update...

Elke dag starten we de technieknamiddagen met ons lied, en elke dag komt er een nieuwe strofe bij.
Is dat hier een sterke bout? En kan die dan ook in het hout?

Is dat hier een robotman?

Is dat hier een draaimolen?


Is dat hier een Legoblok?


Iedereen doet uitbundig mee...


En dan kunnen we aan de slag!

We hadden het over vulkanen en bootsten een vulkaanuitbarsting na.
Dit kan je heel makkelijk zelf thuis doen:
plastic flesje met wat natriumbicarbonaat (maagzout), daarbij een mengsel van azijn, afwasmiddel en voedingskleurstof... Dat allemaal samen geeft een chemische reactie waardoor de vulkaan echt 'uitbarst' en de lava naar buiten stroomt.


Kyara, Zita en Cedric maken het experiment wat meer levensecht en fabriceren met krantenpapier en aluminiumfolie een vulkaan rond de fles.

Spannend...

En daar gaat-ie!



We konden ook een kijkje nemen in de auto die speciaal naar school kwam voor de kinderen van groep 4, wij mochten allemaal even plaatsnemen achter het stuur. 






Op donderdagnamiddag was het de beurt aan de leerlingen om volledig zelfstandig de handen uit de mouwen te steken.
Een brug maken met afvalmateriaal, die toch stevig genoeg is en niet invalt... Daar is wat denkwerk voor nodig! 

Of je kan aan de slag in de armband-maak-hoek: zoek zelf de beste wijze maar om een fatsoenlijke, mooie en stevige armband rond je arm te krijgen!

Liever eventjes terug in de tijd? Ook dat is mogelijk. 
Deze jongemannen nemen de plasticine onder handen om met boetseertechniek echte Griekse vaasjes of Romeinse grafgiften na de maken.

Er was ook plaats in de naaihoek bij Marie-Josée en juf Elke: hier kunnen de kinderen zelf plaatsnemen achter de naaimachine om (mits een klein beetje ondersteuning) een boodschappentasje te naaien.



De oma van Chelsea kwam ook langs: zij bracht enkele prachtige breiwerken mee en leerde deze dames de beginselen van het breien aan.














Tja, Layla; strijken is ook een techniek...


Op vrijdagnamiddag stond het hoogtepunt voor vele leerlingen op het programma.

Johan, de papa van Lara Taes, bracht een hele interessante uiteenzetting over zijn beroep. Hij is namelijk audio-visueel technicus. Dat houdt in dat hij op evenementen (feesten, fuiven, braderij, ...) voor de installatie zorgt van het geluid en het licht.
Daar komt toch wel veel meer bij kijken dan hier en daar een lampje plaatsen, dat hebben we mogen meemaken. 
Johan was een hele tijd bezig met ons in te lichten en alles klaar te zetten...



Even testen of alles werkt...








En dan... PARTY!




Enkele jongens waren niet weg te slaan bij de technische kant van de zaak.
Er zitten zeker enkele toekomstige DJ's bij!



Anderen zetten dan weer hun beste beentje voor op de dansvloer.













Een reactie maakt ons altijd blij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten